Bewegen

“Fitness: if it came in a bottle, everyone would be in good shape” — Cher

Door regelmatig te bewegen verlaag je het risico op chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten, depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken.

De Gezondheidsraad heeft daarom zogenaamde beweegrichtlijnen opgesteld onder het motto “bewegen is goed, meer bewegen is beter.”

  • Matig/ zwaar intensieve inspanning, minimaal 150 min. per week, verspreid over een aantal dagen
  • 2x per week spier- en botversterkende oefeningen (ouderen incl. balansoefeningen)
  • Vermijd veel zitten

Voor kinderen gelden andere richtlijnen.

Ben je nou niet het type om jezelf af te beulen in een sportschool, terwijl je voor de spiegel je spierballen kust. Geen zorgen, je bent niet alleen!

Gelukkig kun je op heel veel verschillende manieren aan beweging komen. Juist ook tijdens je dagelijkse “beslommeringen”. Ga eens vaker te voet, met de trap. Pak de fiets voor die boodschap. Pak je vriend(in), collega en zwier door de kamer. Het huishouden doen, tuinieren, allemaal vormen van (matige) inspanning.

Duik in de neerwaartse hond (yoga) of néém eindelijk die hond! Niet alleen goed voor stressvermindering, ook extra beweging!

Daarnaast kun je jezelf aanleren om max. een half uur achter elkaar te zitten. Neem op tijd een break en strek je benen, wandel eens door je huis als je aan het bellen bent.

Als je een sport kiest, is het belangrijk dat deze goed bij je past. Dat je het écht leuk vindt, dan houd je het langer vol.

Meer berichten...

Blog

Leefstijlcoach

Wat is dat nou eigenlijk? Iedereen lijkt tegenwoordig leefstijl- lifestyle- of lifecoach. Er heerst veel verwarring rondom het vak. Helaas is leefstijlcoach (nog) geen beschermde

Lees verder
INKsta

Hygge

“We do not remember days, we remember moments.” — Cesare Pavese Herfst betekent voor mij de legitieme start van het Hygge-seizoen; de Deense variant van

Lees verder
INKsta

Dierendag

“Animals are one of the most beautiful gifts we have.” — Alyssa Milano Fijne Dierendag! Dieren maken gelukkig en tonen ons wat échte liefde is.

Lees verder
Recept

Spruitjes

“Brussels sprouts are really quite versatile.” — Yotam Ottolenghi Lang waren spruitjes niet alleen de schrik van de meeste kinderen, maar ook van mijzelf. Tot

Lees verder
INKsta

Bloemen

“The earth laughs in flowers.” — Ralph Waldo Emerson Sinds mijn verjaardag staat mijn woonkamer vol met bloemen. Vandaag merkte ik weer hoe fijn ik

Lees verder
INKsta

Hert

“Everything pales in comparison to deer.” — Bill Vaughan In mijn vorige leven was ik onderzoeker – en stiekem nog steeds – dus besloot ik

Lees verder
Quote

Zelfvertrouwen

Deze quote van Pippi slaat de spijker op z’n kop als het om verandering van leefstijlgedrag gaat. Een hele belangrijke factor hierbij is namelijk je

Lees verder
INKsta

Mindfulness

“The real meditation is how you live your life.” — Jon Kabat-Zinn Zweverig en alleen voor geitenwollies? Grote misvatting! Wetenschap bewijst dat het goed is

Lees verder
Recept

Biet

“The beet is the most intense of vegetables.” – Tom Robbins Een waar wonderknolletje! Zo werd het in de Oudheid gebruikt als afrodisiacum, voel je

Lees verder
INKsta

Boek

“A children’s story that can only be enjoyed by children is not a good children’s story in the slightest.” — C.S. Lewis Een gezonde leefstijl alleen

Lees verder
INKsta

Museum

“Art opens the closets, airs out the cellars and attics. It brings healing” — Julia Cameron Musea, stoffig en saai en alleen voor nerdy fossielen?

Lees verder